جدّ مادری امام حسین علیه‏السلام

جدّ مادری او خاتم انبیاست که از طرف خداوند متعال مشرّف به خطابِ شریفِ «لَولاکَ لَما خَلَقْتُ الْاَفْلاک؛ اگر تو نبودی عالم هستی را نمی‏آفریدم» شده است. آیین و کتاب آسمانی‏اش جهانی و جاودانی است؛ یعنی پس از او پیامبری مبعوث نشده و نخواهد شد. او در چهل‏سالگی به رسالت برگزیده شد و بعد از 23 سال تبلیغ و ترویج آیین جهانی اسلام، بدنبال تشکیل اوّلین حکومت اسلامی در 63 سالگی در مدینه منوّره رحلت کرد و برای تداوم هدایت بشر دو امانت گران‏قدر از خود به جای گذاشت و تصریح فرمود که «تا مردم به این دو امانت الهی تمسّک جویند هرگز گم‏راه نخواهند شد».

پدر بزرگوار امام حسین علیه‏السلام

پدر امام حسین علیه‏السلام ، علی بن ابی‏طالب(ع)، نخستین پیرو پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم از میان مردان است. او از کودکی تحت نظارت رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم رشد یافت و به پاس ایمان و تقوایش از سوی خداوند متعال به عنوان وصی و خلیفه رسول و حجّت خدا پس از پیامبر اسلام برگزیده شد. وی ده سال قبل از بعثت در روز سیزده رجب و در درون کعبه چشم به جهان گشود. امامت آن‏حضرت حدود سی سال طول کشید و حدود چهار سال و نه ماه زمام حکومت مردم را به دست گرفت و در صبح نوزدهم رمضان سال چهل هجری در محراب مسجد کوفه، به ضربت شمشیر ابن‏ملجم مجروح شد و بر اثر این ضربه در روز بیست و یکم رمضان و در سن 63 سالگی به شهادت رسید.

مادر امام حسین علیه‏السلام

مادر امام حسین علیه‏السلام ، دختر رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است که پدر بزرگوارشان در توصیف او فرمودند: «فاطمه سرور زنان عالم و نمونه زن کامل و اسوه و الگوی زنان امّت من است». این بانوی بزرگوار در سحرگاه روز جمعه بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه مکّرمه چشم به جهان گشود و در سال دوم هجری با امام علی علیه‏السلام ازدواج کرد و در سال یازدهم هجری در مدینه منوّره به شهادت رسید. حضرت فاطمه علیهاالسلام در کمالات به مرتبه‏ای رسیده بود که خداوند متعال او را سبب پیوند بین امامت و نبوّت قرار داد و افتخار مادری یازده امام معصوم را نصیب آن‏حضرت کرد. با توجّه به ابعاد وجودی مختلف و کمالات والای آن‏حضرت برای او القاب و نام‏های زیادی ذکر شده که از جمله آنهاست: صدیقه، طاهره، زکیّه، محدّثه، مبارکه، زهرا و مرضیّه.

تولّد امام حسین علیه‏السلام

امام حسین علیه‏السلام در عصر روز پنجشنبه سوم شعبان سال چهارم هجرت در شهر مدینه چشم به جهان گشود و پس از سال‏ها پرورش در کلاس نبوّت و امامت در سال 61 ه انقلاب عظیم عاشورا را بنیان گذاشت. اسماء بنت عمیس می‏گوید: «پس از به دنیا آمدن دومین فرزند فاطمه علیهاالسلام ، روزی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به خانه علی علیه‏السلام آمدند و به من فرمودند: پسرم را نزد من بیاورید. آن‏گاه من کودک را به محضر پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم بردم. آن‏حضرت در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و بعد نوزاد را در آغوش گرفته به نوازشش پرداختند. ناگهان اشک از چشمان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم جاری شد. وقتی از علت گریه سؤال کردم، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم فرمودند: به یاد مصایبی که بعد از من بر این نوزاد وارد خواهد شد، افتادم. او را گروهی ستمگر به نام دفاع از اسلام به شهادت می‏رسانند».

نام‏گذاری امام حسین علیه‏السلام

در فرهنگ اسلامی به مسئله انتخاب نام برای کودک به دلیل آثار معنوی آن و نقش مهمی که در تکوین شخصیت فرد دارد، توجّه خاصّی شده است. از جمله افتخارات ائمه اطهار علیه‏السلام آن است که برخی از نام‏ها و القاب آنها را خدا و پیامبر تعیین فرموده‏اند. در روایتی آمده است که در همان روزهای اوّل تولد امام حسین علیه‏السلام ، جبرئیل به حضور پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم رسید و فرمود: «خداوند تبارک و تعالی بر تو سلام می‏رساند و می‏فرماید: از آن‏جا که علی علیه‏السلام برای تو همانند هارون برای موسی علیه‏السلام است مناسب است که این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون شبیر ـ که در عربی «حسین» خوانده می‏شود ـ نام‏گذاری کنید». به‏دنبال این پیام الهی پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام می‏آیند و سؤال می‏کنند: «آیا برای این نوزاد نامی انتخاب کرده‏اید؟» علی علیه‏السلام می‏فرمایند: «ما هرگز در این امر بر شما پیشی نمی‏گیریم». آن‏گاه رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏فرمایند: «نام او را حسین بگذارید».

القاب امام حسین علیه‏السلام

با توجه به ابعاد مختلف شخصیت امام حسین علیه‏السلام برای آن‏حضرت القاب بسیاری ذکر شده که از جمله آنهاست: رشید، طَیِّب، وفیّ، زَکیّ، سعید و سیّد. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم اغلب امام حسین علیه‏السلام را با لقب «سَیِّدُ شَبابِ اَهْلِ الجَنَّه» یعنی سرور جوانان بهشت و امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام آن‏حضرت را با لقب «سَیِّدُالشُهداء» یاد می‏کردند. روی هم رفته برای امام حسین علیه‏السلام حدود 313 نام و لقب در مجموعه کتاب‏های سیره ذکر شده است که هر یک از آنها به یکی از کمالات آن‏حضرت اشاره دارند. برخی دیگر از القاب و کینه‏های آن حضرت عبارت است از: اباعبدالله، اَبوُالاَئِمَه، السِبْطُ الثانی، الامام الثالث، التابِعُ لِمَرْضاتِ اللّه، و مُبارک.

امامت حضرت حسین علیه‏السلام

حضرت حسین بن علی علیه‏السلام پس از شهادت برادر بزرگوارشان، امام حسن مجتبی علیه‏السلام ، امامت امت اسلامی را عهده‏دار شدند. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در زمان حیاتشان بارها به مسئله امامت آن‏حضرت تصریح داشتند؛ از جمله روزی در حضور جمعی، در حالی‏که به حسین بن علی علیه‏السلام اشاره می‏کردند، خطاب به مردم فرمودند: «این فرزند من امام و پسر امام و برادر امام و پدر امامان شیعه است که نهمین نفرشان قائم آنهاست که هم‏نام من و هم‏کنیه من است. او زمین را پس از آن‏که از ستم پر می‏شود، از داد پر خواهد ساخت». هم‏چنین وقتی زمان شهادت امام حسن علیه‏السلام فرا رسید امام حسن علیه‏السلام در حضور اهل‏بیت علیه‏السلام فرمودند: «برادرم حسین، من تو را وصیّ خود قرار دادم و این پیمانی است که از پدر به ما رسیده و او از جانب رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و او نیز از جانب خداوند آن را بیان فرموده است».

امام حسین علیه‏السلام در مکتب پیامبر اکرم(ص)

امام حسین علیه‏السلام حدود شش سال و چند ماه از دوران حیات نورانی رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم را درک کردند و در این مدت همواره از توجهات و محبت‏های بی‏دریغ آن‏حضرت برخوردار بودند و اوّلین درس‏های زندگی و ارزشمندترین فضیلت‏های اخلاقی را از پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم آموختند. عالی‏ترین و صمیمانه‏ترین رابطه معنوی و ملکوتی بین پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و امام حسین علیه‏السلام را می‏توان در این سخن نورانی رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم دید که آن‏حضرت فرمودند: «حسین از من است و من از حسینم».

امام حسین علیه‏السلام در عهد حکومت پدر

در طول دوره حکومت علی علیه‏السلام که حدود چهار سال و نه ماه دوام یافت، آن حضرت با انواع حوادث تلخ روبرو شد که وقوع سه جنگ داخلی بزرگ یعنی جمل، صفین و نهروان از جمله آنهاست. امام حسین علیه‏السلام در تمام این حوادث در صف اوّل یاران علی علیه‏السلام بودند و برای برطرف ساختن مشکلات سیاسی، اجتماعی و نظامیِ دولتِ نوپای علوی تلاش می‏کردند؛ برای مثال در آغاز جنگ صفّین وقتی سپاه معاویه شریعه فرات را به تصرّف خود درآورد و مانع دست‏یابی لشکریان علی علیه‏السلام به آب شد، سپاهیان آن‏حضرت در چندین نوبت برای گشودن آب‏راه به سپاهیان معاویه حمله کردند، ولی موفق به این کار نشدند. امام حسین علیه‏السلام چون آثار اندوه را در چهره پدر دید، همراه عده‏ای از سواران به سپاه معاویه حمله کرد و شریعه فرات را از تصرّف آنها خارج و غبار از چهره پدر برطرف ساخت.

امام حسین در دوره امامت امام حسن علیه‏السلام

امام حسن مجتبی علیه‏السلام پس از شهادت علی علیه‏السلام در سال چهلم هجری، به مدت ده سال امامت کردند. در طول این دوران امام حسین علیه‏السلام همانند یاری مخلص و سربازی وفادار از آن‏حضرت پیروی می‏کردند و در تمام پیشامدها در کنار برادر بودند. امام صادق علیه‏السلام در این باره می‏فرمایند: «امام حسین علیه‏السلام برای احترام و تجلیل منزلت برادرش امام حسن علیه‏السلام ، حتی در راه رفتن هرگز جلوتر از آن‏حضرت راه نرفت و در سخن گفتن بر او پیشی نگرفت».

دوره امامت امام حسین علیه‏السلام

به‏دنبال شهادت امام حسن مجتبی علیه‏السلام در سال پنجاه هجری، دوره امامت امام حسین علیه‏السلام شروع شد و تا سال 61 ه ادامه یافت. جامعه اسلامی در این دوره گرفتار حکم‏رانانی بود که به تخریب اساس جامعه اسلامی و قوانین الهی می‏پرداختند. امام حسین علیه‏السلام در فرصت‏هایی که پیش می‏آمد، اعمال حکومت را به باد انتقاد می‏گرفت و مردم را به آینده امیدوار می‏ساخت و برای حفظ اساس حکومت اسلامی و جلوگیری از پراکندگی صفوف مسلمانان، در بسیاری از موارد علی‏رغم مشاهده بسیاری از نارسایی‏ها دندان به جگر می‏نهاد و صبر پیشه می‏کرد. چون نوبت به حکومت یزید رسید و مسئله بیعت او مطرح شد، امام حسین علیه‏السلام به دلیل شناختی که از شخصیت یزید داشت، به زمامداری او بر جامعه اسلامی راضی نشد و علیه او قیام کرد و در این راه به شهادت رسید.

امام حسین علیه‏السلام و عاشور

نهضت عاشورا به مانند انقلابی بزرگ، با هدف احیای احکام دین و زدودن انواع انحرافات دینی و سیاسی در سال 61 ه به رهبری حسین بن علی علیه‏السلام به‏وقوع پیوست. آن حضرت وقتی اساس اسلام را در خطر دید، همراه یا

جدّ مادری امام حسین علیه‏السلام

جدّ مادری او خاتم انبیاست که از طرف خداوند متعال مشرّف به خطابِ شریفِ «لَولاکَ لَما خَلَقْتُ الْاَفْلاک؛ اگر تو نبودی عالم هستی را نمی‏آفریدم» شده است. آیین و کتاب آسمانی‏اش جهانی و جاودانی است؛ یعنی پس از او پیامبری مبعوث نشده و نخواهد شد. او در چهل‏سالگی به رسالت برگزیده شد و بعد از 23 سال تبلیغ و ترویج آیین جهانی اسلام، بدنبال تشکیل اوّلین حکومت اسلامی در 63 سالگی در مدینه منوّره رحلت کرد و برای تداوم هدایت بشر دو امانت گران‏قدر از خود به جای گذاشت و تصریح فرمود که «تا مردم به این دو امانت الهی تمسّک جویند هرگز گم‏راه نخواهند شد».

پدر بزرگوار امام حسین علیه‏السلام

پدر امام حسین علیه‏السلام ، علی بن ابی‏طالب(ع)، نخستین پیرو پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم از میان مردان است. او از کودکی تحت نظارت رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم رشد یافت و به پاس ایمان و تقوایش از سوی خداوند متعال به عنوان وصی و خلیفه رسول و حجّت خدا پس از پیامبر اسلام برگزیده شد. وی ده سال قبل از بعثت در روز سیزده رجب و در درون کعبه چشم به جهان گشود. امامت آن‏حضرت حدود سی سال طول کشید و حدود چهار سال و نه ماه زمام حکومت مردم را به دست گرفت و در صبح نوزدهم رمضان سال چهل هجری در محراب مسجد کوفه، به ضربت شمشیر ابن‏ملجم مجروح شد و بر اثر این ضربه در روز بیست و یکم رمضان و در سن 63 سالگی به شهادت رسید.

مادر امام حسین علیه‏السلام

مادر امام حسین علیه‏السلام ، دختر رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است که پدر بزرگوارشان در توصیف او فرمودند: «فاطمه سرور زنان عالم و نمونه زن کامل و اسوه و الگوی زنان امّت من است». این بانوی بزرگوار در سحرگاه روز جمعه بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه مکّرمه چشم به جهان گشود و در سال دوم هجری با امام علی علیه‏السلام ازدواج کرد و در سال یازدهم هجری در مدینه منوّره به شهادت رسید. حضرت فاطمه علیهاالسلام در کمالات به مرتبه‏ای رسیده بود که خداوند متعال او را سبب پیوند بین امامت و نبوّت قرار داد و افتخار مادری یازده امام معصوم را نصیب آن‏حضرت کرد. با توجّه به ابعاد وجودی مختلف و کمالات والای آن‏حضرت برای او القاب و نام‏های زیادی ذکر شده که از جمله آنهاست: صدیقه، طاهره، زکیّه، محدّثه، مبارکه، زهرا و مرضیّه.

تولّد امام حسین علیه‏السلام

امام حسین علیه‏السلام در عصر روز پنجشنبه سوم شعبان سال چهارم هجرت در شهر مدینه چشم به جهان گشود و پس از سال‏ها پرورش در کلاس نبوّت و امامت در سال 61 ه انقلاب عظیم عاشورا را بنیان گذاشت. اسماء بنت عمیس می‏گوید: «پس از به دنیا آمدن دومین فرزند فاطمه علیهاالسلام ، روزی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به خانه علی علیه‏السلام آمدند و به من فرمودند: پسرم را نزد من بیاورید. آن‏گاه من کودک را به محضر پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم بردم. آن‏حضرت در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفتند و بعد نوزاد را در آغوش گرفته به نوازشش پرداختند. ناگهان اشک از چشمان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم جاری شد. وقتی از علت گریه سؤال کردم، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم فرمودند: به یاد مصایبی که بعد از من بر این نوزاد وارد خواهد شد، افتادم. او را گروهی ستمگر به نام دفاع از اسلام به شهادت می‏رسانند».

نام‏گذاری امام حسین علیه‏السلام

در فرهنگ اسلامی به مسئله انتخاب نام برای کودک به دلیل آثار معنوی آن و نقش مهمی که در تکوین شخصیت فرد دارد، توجّه خاصّی شده است. از جمله افتخارات ائمه اطهار علیه‏السلام آن است که برخی از نام‏ها و القاب آنها را خدا و پیامبر تعیین فرموده‏اند. در روایتی آمده است که در همان روزهای اوّل تولد امام حسین علیه‏السلام ، جبرئیل به حضور پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم رسید و فرمود: «خداوند تبارک و تعالی بر تو سلام می‏رساند و می‏فرماید: از آن‏جا که علی علیه‏السلام برای تو همانند هارون برای موسی علیه‏السلام است مناسب است که این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون شبیر ـ که در عربی «حسین» خوانده می‏شود ـ نام‏گذاری کنید». به‏دنبال این پیام الهی پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام می‏آیند و سؤال می‏کنند: «آیا برای این نوزاد نامی انتخاب کرده‏اید؟» علی علیه‏السلام می‏فرمایند: «ما هرگز در این امر بر شما پیشی نمی‏گیریم». آن‏گاه رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏فرمایند: «نام او را حسین بگذارید».

القاب امام حسین علیه‏السلام

با توجه به ابعاد مختلف شخصیت امام حسین علیه‏السلام برای آن‏حضرت القاب بسیاری ذکر شده که از جمله آنهاست: رشید، طَیِّب، وفیّ، زَکیّ، سعید و سیّد. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم اغلب امام حسین علیه‏السلام را با لقب «سَیِّدُ شَبابِ اَهْلِ الجَنَّه» یعنی سرور جوانان بهشت و امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام آن‏حضرت را با لقب «سَیِّدُالشُهداء» یاد می‏کردند. روی هم رفته برای امام حسین علیه‏السلام حدود 313 نام و لقب در مجموعه کتاب‏های سیره ذکر شده است که هر یک از آنها به یکی از کمالات آن‏حضرت اشاره دارند. برخی دیگر از القاب و کینه‏های آن حضرت عبارت است از: اباعبدالله، اَبوُالاَئِمَه، السِبْطُ الثانی، الامام الثالث، التابِعُ لِمَرْضاتِ اللّه، و مُبارک.

امامت حضرت حسین علیه‏السلام

حضرت حسین بن علی علیه‏السلام پس از شهادت برادر بزرگوارشان، امام حسن مجتبی علیه‏السلام ، امامت امت اسلامی را عهده‏دار شدند. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم در زمان حیاتشان بارها به مسئله امامت آن‏حضرت تصریح داشتند؛ از جمله روزی در حضور جمعی، در حالی‏که به حسین بن علی علیه‏السلام اشاره می‏کردند، خطاب به مردم فرمودند: «این فرزند من امام و پسر امام و برادر امام و پدر امامان شیعه است که نهمین نفرشان قائم آنهاست که هم‏نام من و هم‏کنیه من است. او زمین را پس از آن‏که از ستم پر می‏شود، از داد پر خواهد ساخت». هم‏چنین وقتی زمان شهادت امام حسن علیه‏السلام فرا رسید امام حسن علیه‏السلام در حضور اهل‏بیت علیه‏السلام فرمودند: «برادرم حسین، من تو را وصیّ خود قرار دادم و این پیمانی است که از پدر به ما رسیده و او از جانب رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و او نیز از جانب خداوند آن را بیان فرموده است».

امام حسین علیه‏السلام در مکتب پیامبر اکرم(ص)

امام حسین علیه‏السلام حدود شش سال و چند ماه از دوران حیات نورانی رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم را درک کردند و در این مدت همواره از توجهات و محبت‏های بی‏دریغ آن‏حضرت برخوردار بودند و اوّلین درس‏های زندگی و ارزشمندترین فضیلت‏های اخلاقی را از پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم آموختند. عالی‏ترین و صمیمانه‏ترین رابطه معنوی و ملکوتی بین پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و امام حسین علیه‏السلام را می‏توان در این سخن نورانی رسول‏خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم دید که آن‏حضرت فرمودند: «حسین از من است و من از حسینم».

امام حسین علیه‏السلام در عهد حکومت پدر

در طول دوره حکومت علی علیه‏السلام که حدود چهار سال و نه ماه دوام یافت، آن حضرت با انواع حوادث تلخ روبرو شد که وقوع سه جنگ داخلی بزرگ یعنی جمل، صفین و نهروان از جمله آنهاست. امام حسین علیه‏السلام در تمام این حوادث در صف اوّل یاران علی علیه‏السلام بودند و برای برطرف ساختن مشکلات سیاسی، اجتماعی و نظامیِ دولتِ نوپای علوی تلاش می‏کردند؛ برای مثال در آغاز جنگ صفّین وقتی سپاه معاویه شریعه فرات را به تصرّف خود درآورد و مانع دست‏یابی لشکریان علی علیه‏السلام به آب شد، سپاهیان آن‏حضرت در چندین نوبت برای گشودن آب‏راه به سپاهیان معاویه حمله کردند، ولی موفق به این کار نشدند. امام حسین علیه‏السلام چون آثار اندوه را در چهره پدر دید، همراه عده‏ای از سواران به سپاه معاویه حمله کرد و شریعه فرات را از تصرّف آنها خارج و غبار از چهره پدر برطرف ساخت.

امام حسین در دوره امامت امام حسن علیه‏السلام

امام حسن مجتبی علیه‏السلام پس از شهادت علی علیه‏السلام در سال چهلم هجری، به مدت ده سال امامت کردند. در طول این دوران امام حسین علیه‏السلام همانند یاری مخلص و سربازی وفادار از آن‏حضرت پیروی می‏کردند و در تمام پیشامدها در کنار برادر بودند. امام صادق علیه‏السلام در این باره می‏فرمایند: «امام حسین علیه‏السلام برای احترام و تجلیل منزلت برادرش امام حسن علیه‏السلام ، حتی در راه رفتن هرگز جلوتر از آن‏حضرت راه نرفت و در سخن گفتن بر او پیشی نگرفت».

دوره امامت امام حسین علیه‏السلام

به‏دنبال شهادت امام حسن مجتبی علیه‏السلام در سال پنجاه هجری، دوره امامت امام حسین علیه‏السلام شروع شد و تا سال 61 ه ادامه یافت. جامعه اسلامی در این دوره گرفتار حکم‏رانانی بود که به تخریب اساس جامعه اسلامی و قوانین الهی می‏پرداختند. امام حسین علیه‏السلام در فرصت‏هایی که پیش می‏آمد، اعمال حکومت را به باد انتقاد می‏گرفت و مردم را به آینده امیدوار می‏ساخت و برای حفظ اساس حکومت اسلامی و جلوگیری از پراکندگی صفوف مسلمانان، در بسیاری از موارد علی‏رغم مشاهده بسیاری از نارسایی‏ها دندان به جگر می‏نهاد و صبر پیشه می‏کرد. چون نوبت به حکومت یزید رسید و مسئله بیعت او مطرح شد، امام حسین علیه‏السلام به دلیل شناختی که از شخصیت یزید داشت، به زمامداری او بر جامعه اسلامی راضی نشد و علیه او قیام کرد و در این راه به شهادت رسید.

امام حسین علیه‏السلام و عاشور

نهضت عاشورا به مانند انقلابی بزرگ، با هدف احیای احکام دین و زدودن انواع انحرافات دینی و سیاسی در سال 61 ه به رهبری حسین بن علی علیه‏السلام به‏وقوع پیوست. آن حضرت وقتی اساس اسلام را در خطر دید، همراه یاران اندک ولی باایمان خود، به مبارزه با یزید و سپاه سنگ‏دل او برخاست و کربلا را در روز دهم محرم سال 61 ه به صحنه درگیری حق و باطل و روز جان‏بازی و فداکاری در راه دین و عقیده تبدیل ساخت؛ به گونه‏ای که دامنه تأثیر آن تا ابدیّت کشیده شد و چنان در عمق دل‏ها اثر گذاشت که همه‏ساله عاشقان حقیقت، دهه محرم و به‏ویژه روز عاشورا را روز اظهار ارادت به اسوه جهاد و آزادگی و شهادت قرار می‏دهند و به بزرگ‏داشت خاطره این حادثه مهم تاریخ بشر می‏پردازند.

ران اندک ولی باایمان خود، به مبارزه با یزید و سپاه سنگ‏دل او برخاست و کربلا را در روز دهم محرم سال 61 ه به صحنه درگیری حق و باطل و روز جان‏بازی و فداکاری در راه دین و عقیده تبدیل ساخت؛ به گونه‏ای که دامنه تأثیر آن تا ابدیّت کشیده شد و چنان در عمق دل‏ها اثر گذاشت که همه‏ساله عاشقان حقیقت، دهه محرم و به‏ویژه روز عاشورا را روز اظهار ارادت به اسوه جهاد و آزادگی و شهادت قرار می‏دهند و به بزرگ‏داشت خاطره این حادثه مهم تاریخ بشر می‏پردازند.